«Porodično putovanje» sa Nenadom & Lidijom Badovinac

HRAM SVETOG LAZARA U LARNAKI (KIPAR)

Upravo na Kipru u Larnaki (drevni Kition), poklonili smo se svetim moštima Svetog Lazara (Četverodnevnog), prijatelja Hristovog. Na praznik Silaska Svetog Duha na Apostole,
pričestili smo se Svetim Tajnama.
Jun, 2022.
Hram Svetog Lazara u Larnaki (Kipar)
Putujemo i posećujemo:
  • Poseta crkvi Svetog Lazara (Četverodnevnom) prijatelja Hristovog,
  • Predanje o Svetom Lazaru,
  • Poseta na praznik Silaska Svetog Duha na Apostole.
Dolazak na Kipar i poseta crkvi Svetog Lazara prijatelja Hristovog

Kada smo sleteli avionom na Kipar, bilo je to u kasnim večernjim satima i tada smo jedino imali vremena da pronađemo i da se smestimo u našem apartmanu. Kada smo se sutradan probudili, nastavili smo našu tradiciju koja se odnosi da prvo što uradimo pri poseti mestu, jeste da posetimo svetinju, domaćina-svetitelja zaštitnika mesta koje posećujemo. Tako da smo rano ujutro otišli do grada Larnake i tamo se pozdravili sa domaćinom, Svetim Lazarom Četverodnevnim, prijateljem Hristovim. U crkvi smo celivali kivot sa njegovim svetim moštima koje su stare dve hiljade godina i tom prilikom zahvalili smo se svetitelju što nas je pozvao da posetimo njegov kraj. Po ulasku u hram dočekali su nas prizori prelepih ikona i fresaka, ali mi smo se prvo usmerili da se približimo kivotu sa moštima Svetog Lazara. Tada srce i duša promene svoj ritam kretanja i isključe svoje ovovremenske i ovodimenzionalne prostore. Zajedno i Lidija i ja prepoznali smo duhovni karakter našeg dolaska ovde i osetili tu veličanstven osećaj, da iako nevažni i sićušne dve duše, ipak smo primećeni u okeanu bezbrojih duša i pozvani smo na ovo sveto mesto. Nakon što smo celivali svete mošti, sveti Lazar pojavio se i dao nam onaj trenutak u kojem suza radosnica silazi niz naše oči. Bila je to suza ne pokajanja, već suza blagodarnosti. Volim kada osetim tu suzu na svom licu, jer ona ima posebnu poruku blagodarnosti Bogu što me ne zaboravlja. Sveti Lazar bio je prijatelj Hristov i on najbolje zna šta je to prijateljski odnos izmedju ljudi. Imati prijatelja je najveće bogatstvo međuljudskih odnosa i kao da je i sveti Lazar ponudio ruku prijateljstva, mi smo je oberučki prihvatili i blagodarili mu na dobrodošlici. Potom smo sišli u katakombu, grobnicu Svetog Lazara koja se nalazi ispod hrama. Ovde smo sišli i videli otovrenu grobnicu iz koje su izvađene svete mošti. Ovde je bio sahranjen čovek koji na Zemlji ima dve grobnice, čovek koji je dva puta umro. Umro je i sahranjen u Vitaniji pored Jerusalima u grobnici iz koje ga je četvrtog dana nakon smrti, Hristos vaskrsao. Druga njegova grobnica je ovde u Larnaki gde je po drugi put sahranjen. Ova spoznaja budi veru u ljudima i gasi tugu koju izaziva ljudska smrt. Ova grobnica pretvorena je u rajski vrt u kojem buja život.
Po izlasku iz hrama primećujemo da ovaj hram još više blista, jer smo od tada ovaj, ionako najlepši i najstariji hram u Larnaki (ili drevni Kition), gledali drugačijim, produhovljenim očima. Ovaj hram sagrađen je na samom grobu Svetog Lazara, koji je, po predanju, bio prvi episkop Kitiona. Sveti Lazar (Eleazar na hebrejskom) je bio Jevrejin iz Vitanije, malog grada smeštenog oko 3 kilometra istočno od Jerusalima. U Svetom Pismu možemo čitati o prijateljskom odnosu Gospoda sa celom porodicom, kaže: „Isus je voleo Martu i njenu sestru [Mariju] i [njihovog brata] Lazara" (Jovan 11,5). Nakon što ga Hristos vaskrsnuo on je potražio utočište u Kitionu Kiparskom (današnja Larnaka). Najverovatnije, vreme njegovog dolaska na Kipar je 33. godina po Hristu, tačnije, period progona koji je izbio posle Stefanovog kamenovanja. Po predanju Crkve, Lazar je imao trideset godina u 33. godini po Hristu kada ga je Hristos vaskrsao iz mrtvih. I poživeo je još trideset godina u Kitionu (današnja Larnaka) na Kipru. Umro je oko 63. godine po Hristu, u šezdesetoj godini. Apostoli Pavle i Varnava su ga našli ovde kada su došli na Kipar u 45. godini i postavili ga za prvog episkopa Kitiona (Larnake). Lazar je bio episkop Kitiona punih 18 godina (45-63. posle Hrista). Posle toga umire po drugi put i sahranjen je na mestu gde se danas nalazi ova crkva.
Crkva Svetog Lazara (Church of Saint Lazarus) najčuvenija je građevina u Larnaki i jedan od najznačajnijih vizantijskih spomenika na celom Kipru. Sagrađena je na grobu Svetog Lazara u 9. veku. Njegov grob nađen je 890. godine, na kojem je pisalo: Lazar, Hristov prijatelj. Pored fenomenalne vanjske arhitekture, ova pravoslavna grčka crkva ima i veličanstvenu unutrašnjost – impozantni zlatni ikonostas i izuzetan ručno rezbareni drveni nameštaj. Izvor: google.com
Predanja o Svetom Lazaru

Boravak Svetog Lazara u Larnaki povezan je sa raznim predanjima. U literaturi sam pronašao nekoliko i njih vam želim opisati. Znamo da je Lazar boravio četiri dana u Adu, i to je bilo pre nego ga je Hristos vaskrsao. Razumeo je bol neiskupljenih duša koje su pre Hristovog vaskrsenja boravile u Adu. Prema jednom predanju, tokom trideset godina koliko je Lazar živeo posle vaskrsenja, on se nikada nije osmehnuo, osim jednom prilikom, kada je video da neko krade lonac, i tada je nasmejano rekao: „glina krade glinu". Drugo predanje se odnosi na Saline (slano jezero) koja se nalaze na periferiji Larnake i koje je ranije bio ogroman vinograd. Jednog dana prođe Lazar pored vinograda, ožednevši, zatraži od vlasnika vinograda da utoli žeđ, ali on odbije da mu ga ponudi, i tada je Lazar pokazao na korpu koja je bila puna grožđa. Medjutim, vlasnik grožđa je rekao da je u njoj so. Tada je Lazar, da kazni licemerje tih ljudi, čudesno pretvorio ogroman vinograd u slano jezero. Mi smo bili na obali tog jezera nedaleko od Larnake i primećuje se pomalo neugodan miris koji se širi oko jezera. Mozda je i taj miris posledica kazne licemerja. Postoji još jedno predanje, o dolasku Presvete Bogorodice na Kipar u posetu Svetom Lazaru. Prema ovom predanju, Lazar je bio veoma žalostan, jer po dolasku na Kipar više nije mogao da vidi Bogorodicu, majku njegovog prijatelja; zbog toga je poslao lađu u Svetu zemlju, da Nju kao i svetog apostola Jovana i druge učenike doveze na Kipar. Ali dok je lađa sa Bogorodicom i Njenim saputnicima plovila ka Larnaki (Kitionu), velika bura ih je odnela daleko, u Egejsko more, na obale Atosa u Grčkoj, koji je Bogorodica kasnije proglasila Njenim Vrtom (Sveta Gora).

Praznik Silazak Svetog Duha na Apostole

Nakon nekoliko dana boravka na Kipru, na praznik Silaska Svetog Duha na apostole - Duhovi, došli smo u hram Svetog Lazara na Svetu Liturgiju koju je služio Mitropolit Nektarije. Pričestili smo se Svetim Tajnama Hristovim i uzeli blagoslov od mitropolita. Nakon Svete Liturgije bilo je osvećenje kolača i nama je bilo zanimljivo što je žena koja je pripremila veliki kolač za osvećenje, nakon osvećenja prišla Lidiji i upravo njoj, od mnogobrojnog prisutnog naroda dala najveći deo kolača. Lidija je osim velikog dela kolača dobila čak tri nafore. Osveštan kolač imali smo na našoj trpezi sledeća tri dana, kao jutarnju poslasticu. Dolazak u hram je veličanstven događaj kojeg vam preporučujem. Imali smo mogućnost da prisustvujemo Svetoj Liturgiji za ovako veliki hriščanski praznik koji je uveličan blagoslovom Mitropolita kitiona G. Nektarijom. Mitropolit nas je pitao odakle dolazimo. Rekao sam iz Beograda, iz Srbije, i na to je mitropolit rekao da je bio jednom u Beogradu, u hramu Svetog Save. Možda je i on svestan činjenice da je i Sveti Sava, kao i Sveti Lazar veliki prijatelj Hristov. Stoga smo u ovom malom hramu imali osnova da razmišljamo o vekovima i vremenima koji prolaze i iz kojih i dalje izlazi snaga duhovnosti, ali i očuvanje istorijskih vrednosti starih dve hiljada godina. Koliko je ovde kroz istoriju od dve hiljade godina prošlo ratova i neprijatelja, ali niko od neprijatelja se nije usudio da dira netruležne mošti Svetog Lazara prijatelja Hristovog. Njegov kivot je kao deo nebeskih vrata na zemlji koje su stare dve hiljade godina, ali kroz koja nije moguće proći. Sveti Lazar je prošao kroz ta vrata i on se kroz ista ta vrata ponovo vratio u svet. Medjutim, celivajući kivot u kojem se nalaze njegove svete mošti, mi smo se poklonili nebeskim vratima i na njih smo pokucali s nadom da nam se jednog dana otvore kako bi i mi, kao Sveti Lazar kroz njih prošli.
Poslednjeg dana našeg boravka na Kipru, želeli smo po našem običaju da zahvalimo svetitelju-domaćinu. Iz tog razloga smo se nakon popodnevnog kupanja i spremanja naših kofera uputili prema Larnaki kako bi došli u hram Svetog Lazara. Hram se zatvarao u 18.30h i mi smo kasnili u polasku iz apartmana. Kiparskim autoputevima vozili smo zaista brzo. Želeli smo da stignemo da se poklonimo Svetom Lazaru pre povratka za Beograd, i hteli smo da kupimo poklone (ikonice) za naše najbliže, kako bi ih osveštali na grobu. Naša želja je bila jaka da uspemo stići pre zatvaranje hrama. Kasnili smo. Međutim, kada smo stigli ispred hrama, bili smo oduševljeni i iznenađeni, jer se održavalo venčanje u hramu tako da je hram bio otvoren dodatnih pola sata i mi smo stigli da se ponovo poklonimo pred moštima Svetog Lazara.
Blagodarimo Svetom Lazaru (Četverodnevnom) i nadamo se njegovom ponovnom pozivu da posetimo sveto ostrvo Kipar. Diveći se predivnim prirodnim bogatstvima, prelepim plažama, arheološkim nalazištima, kao i agroturizmu u selima na planini Trodos, pre svega zahvalni smo duhovnim prostranstvima na svim iskustvima koje smo doživeli na svetim mestima Kipra.
Jun, 2022.

«Multimedijalni projekti»

Autorski radovi, knjige i filmovi